Etap III

SCENARIUSZ

Gratulacje! Jesteście w finale tegorocznego konkursu Giętkie Pióro 2023. Czeka Was ostatnie zadanie – scenariusz pod hasłem Pan Tadeusz’2023. Pan Tadeusz to dzieło wielowątkowe i wielowymiarowe. Mickiewicz opisuje w nim pewną zbiorowość w decydującym punkcie historycznym. Zawiera w swoim dziele wiele wątków fabularnych – mamy tu spór o zamek Horeszków, historię waśni Stolnika i Jacka Soplicy, wątek przemiany tego ostatniego z awanturnika w patriotę, spór Asesora z Rejentem o psy myśliwskie Kusego i Sokoła, miłość Tadeusza i Zosi, a przede wszystkim wątek niepodległościowy, który jest związany z wojnami napoleońskimi i walką Polaków pod sztandarami Księstwa Warszawskiego. Mickiewicz sięga do różnych form literackich – od satyry poprzez sielankę, gawędę aż do poematu heroicznego.

Zastanówcie się, czy odnajdziecie w Panu Tadeuszu wątki, które są nadal aktualne. Czy znajdziecie coś, co połączy świat sprzed dwustu lat ze światem współczesnym? Poglądy, zachowania, zwyczaje? Uczyńcie z tego główny element Waszej pracy w etapie finałowym

Scenariusz, który przeznaczony jest dla aktorów, rządzi się nieco innymi prawami niż dzieło literackie. W opowiadaniu czy powieści wszystko możemy przedstawić z pomocą słów – nie tylko dialogi, ale także opisy miejsc, emocje postaci czy ich myśli. Gdy tworzymy z myślą o scenie, to wszystko, co w książce możemy opisać, musimy przedstawić z pomocą słów wypowiadanych przez aktorów. Dlatego tak ważne jest uważne konstruowanie dialogów. Tworząc je, zastanówcie się, co czuje dana postać, czy ma ukryte intencje, czy chcemy, by widzowie się ich domyślali, czy mamy je przed nimi ukryć

Konstrukcja dramaturgiczna pozostaje taka, jak w przypadku opowiadania – trzy akty – dlatego starajcie się, by Wasz scenariusz, był zamkniętą całością z początkiem, środkiem i końcem

Scenariusz powinien zawierać didaskalia, które wprowadzą reżysera i aktorów w świat Waszej wyobraźni – podajcie wskazówki dotyczące miejsca, w którym rozgrywa się dana scena, dodajcie informacje dotyczące interpretacji tekstu, bądźcie jednak oszczędni, poszukajcie słów dokładnie opisujących to, co chcecie przekazać (nie opisujcie wszystkiego ze szczegółami, które nie są ważne dla akcji, zaufajcie reżyserowi, skupcie się na historii)

Pamiętajcie, że język to jedna z cech postaci – zastanówcie się, czy Wasi bohaterowie mówią w określony sposób, używają czy nadużywają konkretnych słów, wykorzystajcie to do zróżnicowania postaci.

Pisząc warto od czasu do czasu przeczytać na głos to, co już napisaliście, w ten sposób sprawdzicie, czy tekst dobrze brzmi.

Teraz wyobraźcie go sobie na scenie. Scenariusz, który otrzyma pierwszą nagrodę, na scenę trafi. Gdy będziecie go pisać, pamiętajcie o tym.

A teraz czas na pracę finałową. Powodzenia!